PRÁCE S TĚLEM

Je to tak pět let, když jsem pocítila potřebu začít se více zaměřovat na tělo a využívat ho jako vstupní bránu pro změnu prožívání a přesvědčení. Inspirovala mě k tomu práce s klienty, jejichž přesvědčení byla neotřesitelná. Díky nim, ale v životě zažívali nepohodu. Emoce, které s těmito přesvědčeními byly spojené, je přiváděly do patových situací. Pamatuji si, jak jsem položila otázku jedné paní učitelce:

„Jak se má v té chvíli Vaše tělo?“

Odpověděla: „Je zatnuté a celé ztuhlé. Nejvíce ruce. Uvědomuji si, že je mám v těchto chvílích zatnuté v pěst.“

Nabídla jsem: „Pojďte si vyzkoušet, jaké to je, když se na ty ruce zaměříte a uvolníte je. Co se stane?“

„Přijde klid a uvolnění. Přestanu mít pocit, že to musím hned vyřešit,“ říká a odchází s pocitem, že si našla něco, co jí může pomoc.

NAPADÁ MĚ TÉMA NOVÉHO KURZU

Sdílím svoji zkušenost s Dorou Lukášovou , která má za sebou mnoho hodin vzdělávání a výcviků v různých přístupech práce s tělem. Učí se, sama praktikuje, práce s tělem je její autentickou součástí. Nápad akcentovat práci s tělem v adlerovském přístupu je na světě.

KURZ MÁ ÚSPĚCH, PŘINÁŠÍ PŘESNĚ TO, CO MÁ

Startujeme. Už potřetí. Tentokráte online. Je to výzva, ale těšíme se!

  • Začínáme imaginací na téma: Jak jste připluli do skupiny? Překvapení, kolem kolika vjemů projedeme od probuzení až do začátku kurzu v devět hodin dopoledne. První uvědomění: Když žijeme automaticky, náš život se stává černobílý.
  • Druhý úkol: Co se naučíme, když experimentujeme v online prostoru a zjišťujeme, jak reaguje tělo v kontaktu s druhými?

Skrze tělo porozumíme svému pohybu ve světe – Stejně jako v životě cítím odpovědnost, aby to klaplo, aby se druhý uvolnil, cítím v těle tlak.

Zrcadlení – Skrze tělo můžu ovlivnit prožívání druhého.

Tělo jako kotva – Když mi je dobře, můžu se zhoupnout. Zhoupnutí mi může pomoci k tomu, aby mi bylo dobře. Tělo nám pomáhá dát o sobě vědět a stát se tak SOUČÁSTÍ VZTAHŮ.

Signály těla nás ochrání – Tenze procházející mým tělem mi říká, že nemusím tolik spěchat.

  • Třetí úkol: Podívejte se na fotku obličeje miminka. Co asi cítí? Jak používá tělo? Jak budou reagovat druzí?Klíčová je otázka: Co reakce matky přinese miminku do života? Co se dítě učí, když přijde podpora jako reakce na negativní emoci? Výslednice je vzorec, který se bude opakovat v podobných situacích: JISTOTA + DRUZÍ JSOU TU PRO MĚ + SVĚT JE BEZPEČNÉ MÍSTO. Kotvíme v teorii: i tělo hraje významnou úlohu při formování životního stylu.Kurz plyne.

Polední přestávka.

Střih. Moje tělo, které už nějakou dobu vysílalo signály ZVOLNI, odmítlo pokračovat dál.

Kurz dokončuje sama Dora.

Zvědavě jsem se zeptala, na Dořiny myšlenky, které má na konci kurzu. Tady jsou:

• Bohatost a plnost, která se dala zažívat doma v obýváku.

• Když k tělu přistupujeme s respektem, dáme mu prostor existovat, dovolí nám si uvědomovat, co žijeme.

• Běží mi hlavou metafora VRÁTIT SE DOMŮ, která je pro mě obrazem návratu k tělu, kdy najednou můžu zažívat pestrost vjemů, chutí a vůní.

• I když to vypadá, že je to pomalé a člověk „jenom“ zaměřuje pozornost na svoje tělo, najednou se otevře svět, který je barevný, začnou přicházet nové vjemy. Můžeme například najít místa, kdy se odpojujeme od lidí a uvědomujeme si, kde v těle můžeme získávat informaci o tom, co se děje. Každý máme ve svém těle slabá a silná místa. Silným místem mohou být například nohy a v situaci, kdy přijde střetnutí, můžu přepnout pozornost a opřít se o ně. Můžeme si vybírat, na co se v těle budeme napojovat.

A na závěr pět slov, která za nás vystihují kurz: KOTVA, METAFORA, PLNOST, CELISTVOST, VRÁTIT SE DOMŮ, DOSEDNUTÍ, POHYB.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.