Individuální psychologie nabízí citlivý a praktický rámec pro práci s dětmi a dospívajícími. Zaměřuje se na porozumění vnitřní logice dětského prožívání, na podporu sounáležitosti, schopností, vlastní hodnoty a odvahy. Následující text představuje klíčové principy adlerovského přístupu a ukazuje, jak lze skrze bezpečné vztahy a respektující vedení podpořit zdravý osobnostní a sociální rozvoj dětí.
Děti přichází na svět s přirozenou touhu po vztazích, spolupráci a růstu. První roky života jsou obdobím, kdy se formují jejich základní životní vzorce – přesvědčení o sobě, o druhých a o světě, které budou ovlivňovat jejich směřování v životě.
Individuální psychologie nabízí komplexní pohled na to, jak tyto vzorce vznikají, jak jsou ovlivňovány vztahy, zkušenostmi i vnitřními interpretacemi dítěte. Učí nás vnímat děti nejen skrze jejich chování, ale především skrze jejich vnitřní logiku, potřeby a přání.
Porozumění těmto procesům umožňuje vytvářet prostředí, ve kterém se děti mohou cítit přijímané, důležité a schopné růst. Vede nás k tomu, abychom byli více než jen vychovateli či terapeuty – abychom byli průvodci, kteří v dětech podporují odvahu, sounáležitost a důvěru ve vlastní cestu.
Následující text představí klíčové principy adlerovského přístupu pro práci s dětmi a dospívajícími a nabídne inspiraci, jak být oporou v jejich vývoji i v náročných chvílích.
Dětství je klíčovým obdobím, během něhož si dítě na základě interakcí s druhými a zkušeností z okolního světa vytváří základní přesvědčení o sobě, druhých lidech a o životě. Děti přitom nejsou pasivní – od narození aktivně ovlivňují své okolí prostřednictvím svého chování (například pláčem či úsměvem) a učí se interpretací reakcí okolí. Snaží se najít v realitě jednoduchý řád tím, že zobecňují konkrétní zkušenosti a odvozují z nich pravidla, která jim pomáhají chápat, jak svět funguje. Tato pravidla určují, čemu se vyhýbat, jak přistupovat k řešení problémů a jaké hodnoty v životě zastávat.
Vzhledem k omezené kognitivní a emoční vyspělosti dětí dochází při formování těchto vzorců často ke zkreslení, zjednodušování a generalizacím – tzv. základním chybám soukromé logiky (Evans, 2024).
Soubor těchto přesvědčení a strategií Adler nazývá životním stylem – jde o jedinečný, konzistentní způsob pohybu člověka životem, který dává smysl v rámci jeho soukromé logiky.
Základními prvky životního stylu jsou:
Klíčové období pro formování životního stylu představuje prvních pět až šest let života (Evans, 2024). Současné výzkumy ukazují, že právě v tomto období se mozek dítěte vyvíjí nejrychleji a nejintenzivněji. Primární pečovatelé zde hrají zásadní roli: kvalita vztahů, bezpečí a přijetí, které dítě zažívá, mají přímý vliv na jeho emocionální odolnost, schopnost vytvářet vztahy a celkové psychické zdraví.
Výzkumy v oblasti rozvoje epistemické důvěry (Feeney & Wassenaar, 2024) potvrzují, že kvalitní rané vztahy hrají klíčovou roli v budování schopnosti dítěte učit se od druhých a důvěřovat sociálním informacím. Nedostatek bezpečí, zanedbávání nebo traumatizace může vést k narušení vývoje mozku i psychiky, ovlivnit schopnost budovat zdravé vztahy a oslabit sebedůvěru.
Na utváření životního stylu se podílí řada vzájemně propojených proměnných (Powers & Griffith, 1987):
Výsledkem působení těchto faktorů je specifická soukromá logika každého dítěte – jeho subjektivní pravidla, jak „život funguje“, která ho pak provázejí i v dospělosti.
Bezpečné a předvídatelné vztahy v raném dětství jsou základem pro zdravý vývoj dítěte ve všech oblastech – emocionální, sociální i kognitivní.
Právě v prvních letech života dítě prostřednictvím každodenních interakcí s blízkými osobami získává základní zkušenost o světě: učí se, zda je svět bezpečný, zda mu lze důvěřovat a zda v něm najde podporu. Tyto rané zkušenosti formují jeho schopnost navazovat vztahy, zvládat stres a prožívat smysluplné emoce.
Kvalitní péče, která je citlivá a odpovídavá na potřeby dítěte, podporuje rozvoj tzv. epistemické důvěry – tedy schopnosti přijímat a učit se ze sociálních informací (Feeney & Wassenaar, 2024). Budování této důvěry je základem pro schopnost spolupracovat s druhými, učit se novým dovednostem a rozvíjet vlastní potenciál.
Vztahy významně ovlivňují i vývoj mozku, který je v raném dětství mimořádně citlivý na kvalitu vztahových zkušeností (Taylor & Bratton, 2014). Bezpečné vztahy podporují uvolňování hormonů, jako je oxytocin, které posilují emoční odolnost, empatii a schopnost zvládat stres. Pozitivní zkušenosti přispívají k pevnému propojení mozkových center odpovědných za regulaci emocí a chování, zatímco chronický stres bez podpory může vést k narušení těchto spojení a způsobit celoživotní obtíže v oblasti emocí, vztahů a duševního zdraví. Naštěstí díky vysoké plasticitě dětského mozku mohou bezpečné, vztahově orientované zážitky – včetně herních a terapeutických intervencí – významně napomáhat nápravě negativních dopadů.
Zároveň právě v láskyplných a respektujících vztazích se rozvíjí klíčové schopnosti, které umožňují navazovat zdravé vztahy s druhými – tedy vnímání, že druzí lidé mají své vlastní myšlenky a pocity (teorie mysli). Tato schopnost je předpokladem vytváření sounáležitosti s druhými. Bezpečné vztahy dále podporují zdravou regulaci emocí a rozvoj pozitivního sebehodnocení. Děti, které zažívají přijetí a podporu, se učí vnímat sebe sama jako hodnotné, schopné a milované. Tyto základy se pak promítají do jejich schopnosti samostatně jednat, tvořit a zdravě zvládat výzvy života.
Naopak nedostatek bezpečí a laskavé péče – v podobě zanedbávání nebo traumatizace – může vážně narušit vývoj dítěte. Rané negativní zkušenosti ovlivňují nejen strukturu mozku, ale i základní přesvědčení dítěte o sobě samém, o druhých a o světě, což může vést k maladaptivním vzorcům chování, zvýšenému riziku psychických obtíží a potížím ve vztazích v dospělosti.
Z pohledu individuální psychologie jsou bezpečné vztahy takové, v nichž děti zažívají pocit sounáležitosti – vědomí, že jsou přijímány, důležité, schopné a že mají své místo v rámci širšího společenství. Tento prožitek není samozřejmostí; vzniká na základě každodenních zkušeností, kdy dítě vnímá, že je respektováno, že na něm záleží a že jeho úsilí má smysl.
Pocit sounáležitosti je zásadní pro zdravý osobnostní a sociální vývoj dítěte. Pomáhá budovat důvěru ve vlastní schopnosti, ochotu spolupracovat, schopnost zvládat překážky i odolnost vůči stresu a nezdarům. Dítě, které zažívá sounáležitost, si vytváří pozitivní životní styl založený na přirozeném zájmu o druhé, odpovědnosti a odvaze čelit životním výzvám.
Psychoterapeutická intervence v přístupu individuální psychologie proto nesměřuje pouze k odstranění symptomů či problémového chování, ale především k obnově nebo posílení schopnosti dítěte zažívat sounáležitost ve vztazích a ve svém životním prostředí.
V bezpečném terapeutickém vztahu dítě postupně nachází novou zkušenost – že je možné být přijatý takový, jaký je, že jeho potřeby a emoce mají své místo a že patří k ostatním lidem. Tato zkušenost se stává základem pro uzdravení, růst a zdravý rozvoj. Což potvrzují i současné výzkumy zaměřené na účinnost adlerovské terapie hrou v podpoře sociálního a emočního vývoje dětí (Meany-Walen, 2020).
Cílem adlerovské psychoterapie je umožnit dítěti opět zakoušet pocit, že je součástí společenství, že je schopné přispívat a že má hodnotu – bez ohledu na chyby, nedokonalosti či minulé zranění.
Vývoj zdravé a odolné osobnosti dítěte není náhodný proces. Podle adleriánského přístupu a konceptu 4B (v originálu Crucial Cs podle Lew&Bettner, 2000) děti ke své psychické pohodě a sociální kompetenci potřebují rozvinout čtyři základní vnitřní přesvědčení.
Tato přesvědčení tvoří pilíře, na kterých dítě staví vnímání sebe, druhých i světa. Silné zastoupení všech čtyř aspektů pocitu sounáležitosti posiluje psychickou odolnost dítěte a jeho schopnost pružně zvládat životní výzvy. Naopak oslabení některého z těchto pilířů zvyšuje zranitelnost vůči stresu, neúspěchu a sociálním problémům.
Adlerovská terapie se proto zaměřuje na diagnostiku a cílené posilování jednotlivých 4B. Terapeut sleduje projevy dítěte, identifikuje oblasti síly a oslabení a prostřednictvím strukturovaných i volných intervencí podporuje růst tam, kde je to nejvíce potřeba. Práce se 4B tak nepředstavuje jen řešení aktuálních obtíží, ale také dlouhodobou investici do zdravého fungování dítěte (Dickinson & Kottman, 2021).
Pocit, že někam patřím, je základní lidskou potřebou. Dítě, které zažívá sounáležitost, se cítí bezpečně, oceňuje vztahy a aktivně je vyhledává. V terapii se silné propojení projevuje snadným navazováním vztahu s terapeutem a ochotou zapojovat se do společných aktivit. Oslabený „connect“ může vést k izolaci, odmítání vztahů nebo destruktivnímu hledání pozornosti. Terapeutická práce zahrnuje budování důvěry, podporu přátelských interakcí a vytváření prostoru, kde se dítě cítí přijímané takové, jaké je.
Vnímání vlastní schopnosti zvládat výzvy je klíčem k rozvoji zdravého sebevědomí. Dítě, které se cítí schopné, je aktivní, samostatné a otevřené novým zkušenostem. Oslabení této oblasti se projevuje nejistotou, vyhýbáním se výzvám nebo závislostí na vedení. Terapeutická podpora zahrnuje zadávání zvládnutelných úkolů, ocenění snahy místo výkonu a vytváření prostředí, kde jsou chyby vnímány jako přirozená součást učení.
Pocit, že mám hodnotu a na mně záleží, tvoří základ zdravé identity. Dítě, které vnímá svou hodnotu nezávisle na výkonu, se přirozeně zapojuje do vztahů a přispívá svému okolí. Pokud dítě cítí, že jeho hodnota je podmíněná, může hledat uznání skrze soutěžení, dominanci nebo rezignaci. Terapeutická práce podporuje autentické ocenění dítěte a pomáhá mu zakoušet přirozené přispívání ostatním.
Odvaha znamená ochotu čelit nejistotě a zkoušet nové věci i přes riziko neúspěchu. Dítě s rozvinutou odvahou experimentuje, hledá řešení problémů a nevzdává se při prvním nezdaru. Oslabení „courage“ se projevuje rigidním setrváváním u známého a strachem z chyb. Terapeutická práce vytváří bezpečné prostředí pro experimentování, oceňuje snahu a modeluje přístup „chyby jsou součástí růstu“.
Samotný proces terapie probíhá v jasně strukturovaných fázích. Každá fáze klade důraz na jinou oblast a vyžaduje od terapeuta odlišný styl práce. Terapeut zde není pouze pozorovatelem, ale aktivním a citlivým průvodcem dítěte a jeho rodiny na cestě změny.
Každá fáze adlerovské terapie s dětmi představuje důležitý krok na cestě od budování důvěry přes hlubší pochopení až k aktivní změně. Tento proces je postavený na respektu, spolupráci a povzbuzování a od terapeuta vyžaduje flexibilitu, citlivost i schopnost přizpůsobit přístup aktuálním potřebám dítěte a rodiny. Vědomá práce v jednotlivých fázích umožňuje klientům nejen lépe porozumět sobě samým, ale také nacházet nové, zdravější způsoby, jak zvládat výzvy a budovat odolnost do budoucna.
1. Budování vztahu
Prvním krokem je vytvoření bezpečného, respektujícího a rovnocenného vztahu s dítětem i rodiči. Terapeut se v této fázi zaměřuje především na budování důvěry a propojení, a to skrze sledování hry, reflexi emocí, kladení otevřených otázek, povzbuzení a společné aktivity, například úklid herního prostoru. Důležité je, aby se dítě i rodiče cítili přijímáni a spoluzodpovědní za průběh terapie. V komunikaci s rodiči a učiteli terapeut využívá parafrázování, reflektování pocitů a aktivní podporu, aby posílil jejich motivaci a spolupráci.
2. Zkoumání životního stylu
Jakmile je vytvořeno bezpečné prostředí, zaměřuje se terapeut na exploraci životního stylu dítěte a rodinné dynamiky. V této fázi je terapeut jako pozorný „detektiv“, který sbírá informace prostřednictvím pozorování hry, rozhovorů, projektivních a uměleckých technik, práce se vzpomínkami a analýzy rodinné konstelace (Dickinson & Daly, 2020). S rodiči terapeut zkoumá jejich rodičovské strategie i osobní příběhy, které mohou ovlivňovat vztah s dítětem. Metakomunikací terapeut pomáhá odhalovat způsoby, jakými dítě projevuje spolupráci či odpor, což přináší hlubší porozumění jeho vnitřnímu světu. Výsledkem této fáze je podrobná konceptualizace životního stylu dítěte a návrh strategie terapie.
3. Rozvoj náhledu
Ve fázi rozvoje náhledu terapeut pomáhá dětem i rodičům pochopit jejich postoje, přesvědčení a vzorce chování. Terapeut zde působí jako aktivní a někdy i direktivní partner, který pomocí hypotéz, metafor, interpretací, konfrontací a humoru podporuje reflexi a vnitřní pochopení. Dítě skrze terapeutická cvičení získává schopnost vnímat své emoce, tělesné reakce a propojit je se situacemi, které zažívá. Tento proces otevírá možnost uvědomělé volby a změny. S rodiči terapeut pracuje na hlubším porozumění dítěti i sobě samým v jejich rodičovské roli, a podporuje je v hledání nových přístupů.
4. Reorientace a reedukace (podpora změny)
Poslední fáze terapie se zaměřuje na přenesení nově získaného porozumění do konkrétních změn v chování a každodenním životě. Terapeut zde vystupuje jako učitel, kouč a povzbuzovatel. Pomáhá dětem i rodičům osvojit si nové dovednosti, jako je asertivní komunikace, sociální kompetence nebo vyjednávací strategie. Terapeut také vytváří bezpečné prostředí pro trénink těchto dovedností v rámci terapie a motivuje klienty k jejich využití v reálném světě. Důraz je kladen na trvalé povzbuzování a podporu při zavádění změn do života dítěte i celé rodiny.
V adlerovském přístupu hrají dospělí v životě dítěte zásadní roli – nejen jako ti, kdo vedou, ale především jako ti, kdo vytvářejí bezpečné a respektující prostředí pro růst. Terapeut, stejně jako rodiče, učitelé nebo vychovatelé, umožňuje dítěti zakusit přijetí, důvěru a možnost objevovat vlastní schopnosti. Úkolem dospělých není pouze reagovat na chování dítěte, ale rozumět potřebám a vnitřní motivaci, které se za tímto chováním skrývají. Práce v duchu individuální psychologie staví na demokratickém stylu vedení, vzájemném respektu, otevřené komunikaci a povzbuzování, nikoli na trestání či odměňování. Dospělí potřebují nejen konkrétní dovednosti, ale i možnost sami zažívat přijetí a bezpečí, aby je mohli autenticky poskytovat dětem.
Úspěšné provázení dětí v terapii vyžaduje kombinaci odborných dovedností, osobnostních kvalit a hlubokého teoretického ukotvení. Terapeut vytváří bezpečné prostředí, podporuje rozvoj pocitu sounáležitosti, kompetence, hodnoty a odvahy (4B) a je aktivním, citlivě direktivním průvodcem, který přizpůsobuje svou práci vývojovým potřebám dítěte. Klíčové jsou empatické reakce, schopnost hlubokých reflexí odhalujících vnitřní motivy dítěte, využívání hry, umění, metafor a rozhovorů jako prostředků pro změnu a budování vztahu. Terapeut trpělivě respektuje proces jednotlivých fází a podporuje děti i rodiče v hledání nových možností a řešení.
Vedle odborných dovedností je zásadní i osobní vyspělost terapeuta. Zájem o příběh druhého, uznání jeho jedinečnosti, opravdovost, povzbuzování malých kroků, rovnováha mezi vedením a podporou autonomie i schopnost reflektovat širší kontext jsou základními principy citlivého doprovázení. Terapeut by měl být schopen nejen reagovat na individuální potřeby dítěte, ale také podporovat spolupráci ve skupině, respektovat skupinovou dynamiku a rozvíjet sociální dovednosti dětí (Garza, Kinsworthy & Bennett, 2014).
Profesní růst terapeuta je postaven na hlubokém porozumění individuální psychologii, osobní zkušenosti s terapeutickým procesem, pravidelné supervizi a kontinuální sebereflexi (Feeney & Wassenaar, 2024). Důležitá je kongruence mezi osobním a profesním životem – terapeut žije hodnoty, které v terapii předává. Každý klient je jedinečný, a proto je nezbytné tvořivě aplikovat teoretické poznatky podle individuálních potřeb a podporovat nejen léčbu obtíží, ale i prevenci a posilování zdravého vývoje (Qu & Seward, 2024).
Terapeut pracující v adlerovském přístupu není pouhým nositelem metod, ale především tvůrcem prostoru, ve kterém se může dítě i jeho okolí rozvíjet s důvěrou, odvahou a smyslem pro sounáležitost.
Práce s dětmi a dospívajícími v přístupu individuální psychologie je jemným uměním doprovázet mladého člověka na jeho cestě objevování sebe sama, druhých i světa kolem. Skrze porozumění vnitřní logice dětského prožívání a podporu klíčových pilířů – sounáležitosti, schopnosti, hodnoty a odvahy – můžeme vytvářet bezpečné a podnětné prostředí pro růst.
Každé setkání s dítětem je příležitostí, která může v průběhu času vyrůst v pevné kořeny odolnosti a otevřenosti vůči životu. Přístup individuální psychologie nás učí, že skutečná změna nevzniká tlakem, ale skrze novou zkušenost přijetí, respektu a povzbuzení.
Když dítě zažije, že je přijímáno takové, jaké je, nachází odvahu rozvíjet své schopnosti, tvořit, riskovat a věřit v sebe i ve svět. A právě tímto způsobem můžeme společně přispět k tomu, aby si děti osvojily zdravý životní styl, budovaly odolnost a našly své místo v širším společenství.
Zdroje:
Dickinson, R., & Kottman, T. (2021). Using the Crucial Cs in Adlerian Play Therapy. The Journal of Individual Psychology 77(2), 154-164. https://dx.doi.org/10.1353/jip.2021.0011.
Lew, A., & Bettner, B. L. (2000). A parent’s guide to understanding and motivating children. Connexions Press.
Feeney, K., & Wassenaar, E. (2024). Enhancing Supervisee Development: Integrating the IDM and Crucial Cs in Supervision. The Journal of Individual Psychology 80(4), 265-274. https://dx.doi.org/10.1353/jip.00012.
Dickinson, R., & Daly, E. (2020). Using Personality Priorities in Adlerian Play Therapy Parent Consultation. The Journal of Individual Psychology 76(4), 342-360. https://dx.doi.org/10.1353/jip.2020.0034.
Meany-Walen, K.K. (2020). The Current State of Adlerian Play Therapy Published Research. The Journal of Individual Psychology 76(2), 176-186. https://dx.doi.org/10.1353/jip.2020.0005.
Taylor, D.D., & Bratton, S.C. (2014). Developmentally Appropriate Practice: Adlerian Play Therapy with Preschool Children. The Journal of Individual Psychology 70(3), 205-219. https://dx.doi.org/10.1353/jip.2014.0019.
Garza, Y., Kinsworthy, S., & Bennett, M.M. (2014). Supervision in Group Play Therapy: A Skills Checklist. The Journal of Individual Psychology 70(1), 31-44. https://dx.doi.org/10.1353/jip.2014.0008.
Powers, R. L., & Griffith, J. (1987). Understanding life-style: The psycho-social dynamics of personality. Minneapolis, MN: Harold Mosak.
Evans, C. (2024). Critical Years of Lifestyle Development. The Journal of Individual Psychology 80(4), 290-302. https://dx.doi.org/10.1353/jip.00015.
Qu, X., & Seward, D.X. (2024). Exploring Classical Adlerian Practitioners’ Professional Identity Development: A Phenomenological Study. The Journal of Individual Psychology 80(1), 60-80. https://dx.doi.org/10.1353/jip.2024.a922704.
Další zajímavé články
Chcete s námi být více v kontaktu?
Přihlašte se k odběru našeho newsletteru, který vám přinese další inspiraci a upozorní vás na nové články na našem blogu: