Strengthening self-esteem and experiences of belonging in trans* and non-binary children and adolescents
Mgr. MAGDALENA VALÁŠKOVÁ
about workshop
The topic of mental well-being and the suitable conditions for the psychosocial development of trans and non-binary children and adolescents is becoming a focus for professionals working with adolescents. Awareness of one's own difference and questions about one's place in society can lead trans* and non-binary people to become discouraged, to avoid contact with the world or with others, and to complicate integration into society.
The course provides the information needed to understand the needs of children, families and schools. In this course you will also learn to guide and support the child in awareness and exploration of gender identity, and at the same time develop other competences needed for successful integration into society and fulfilment of belonging.
o plenární přednášce
Primum non nocere: Jak přistupovat k dětem a dospívajícím, kteří si kladou otázky o své genderové identitě?
Primum non nocere můžeme přeložit jako „především neuškodit“. Hippokratovi připisovaná zásada může posloužit i při naší práci s relativně novým tématem nejistoty a pochybností o genderové identitě u dětí a dospívajících.
V současné době pozorujeme narůstající počet dětí a dospívajících ve školách i pracovnách (nejen) školních psychologů. Ve společnosti neexistuje jasná shoda o vhodném postupu, i my sami můžeme pociťovat nejistotu. Pojďme si společně téma zmapovat, abychom se zorientovali a získali větší jistotu.
Seznámím vás s nejdůležitějšími informacemi a souvislostmi, typickými příběhy prosakování tématu či coming outu u dětí a dospívajících, reakcemi rodičů či učitelů, možnými zdroji informací a tipy na spolupráci. Projdeme spolu základní principy práce, našim cílem bude, abychom se dokázali vcítit a porozumět situaci dítěte či teenagera, uměli maximálně citlivě podpořit jeho uvědomování a s opatrností ho provázeli aktuální situací. Zaměříme se na to, jak udržet širší kontext a maximálně podporovat vývoj ve všech oblastech s ohledem na věk a typické potřeby, zejména však na potřebu náležet, která je klíčovým konceptem adleriánského přístupu.

about magda
Magda has been enthusiastic about her field for 25 years, which she applies in her private practice, as a psychologist at primary school, and also in her collaboration with the Podané ruce Prevention Centre.
Years ago, she was at the birth of our company Mansio and then embarked on her own path.
She has received psychotherapy training in Gestalt therapy and regularly finds inspiration in courses and workshops focused on Alfred Adler's individual psychology.
She also finds enrichment in coaching, nonviolent communication, mindfulness and yoga.
Her passion for psychology does not wane even today. She still enjoys finding solutions to particular questions and challenges that life brings. The greatest challenge is to believe in the client's process at all times and to maintain hope in the possibility of development.
In addition to all this, Magda is also a keen advocate of equality for all people.