„Jak mám budovat důvěru s dětmi, když sama nevím, jestli tu příští rok budu?“ Otázka, která v posledních měsících rezonuje mezi školními psychology a speciálními pedagogy. Nejde přitom jen o pracovní jistotu, ale o to, jak v měnícím se systému udržet kontinuitu a bezpečí pro děti, které potřebují stabilní vztahy a dlouhodobou podporu. Novela školského zákona, platná od 1. ledna 2026, může být začátkem větší stability – ale také zkouškou toho, jak dokážeme proměnu zvládnout.
Děti se k důvěře osmělují postupně. Potřebují opakovaně zažít, že jsou přijímané, respektované a v bezpečí. Vztah se buduje skrze trpělivou přítomnost, zájem a předvídatelnost. Jenže právě to je v podmínkách nestabilního financování školních psychologů a speciálních pedagogů obtížné. Je to paradox: pozice, které mají dětem a učitelům poskytovat stabilitu a dlouhodobou podporu, samy stojí na nejistých základech.
Poslanecká sněmovna v květnu 2025 schválila změnu, která zásadně upraví financování a postavení podpůrných profesí ve školách.
Zákon má zajistit, aby školy měly dlouhodobě dostupné poradenské služby – zejména školní psychology, speciální pedagogy a nově také sociální pedagogy.
Perspektiva obezřetná: „Ukotvení vítáme, ale směšování financí pro více profesí v jednom balíku může v některých školách zmenšit dostupné úvazky. Aktivní týmy, které dřív čerpaly z projektů, teď mohou narážet na nižší limit z PHPmax a musí přeskupovat práci.“
Perspektiva konstruktivní: „Je to posun k lepšímu. Z náhodných projektových pozic se stává systémový prvek s jasněji popsanými kompetencemi. Teď je klíčové zvládnout organizaci práce na škole, metodické vedení a komunikaci — aby se změna promítla do reálné podpory dětí.“
Obě perspektivy spojuje jedna věc: potřeba silných odborných kompetencí. Právě ty rozhodnou, zda se nový rámec promění v každodenní pomoc, nebo v trvalý pocit tlaku.

Poradenské dovednosti ve školním prostředí perspektivou individuální psychologie (250 h)
V Mansiu věříme, že škola může být bezpečným a podporujícím místem, kde žáci i učitelé zažívají, že sem patří, jsou důležití a mohou se rozvíjet bez strachu z chyb.
Nový systém je šancí pro profesionalizaci podpůrné práce — a náš výcvik nabízí cestu, jak ji naplnit.
Výcvik je určen především školním a poradenským psychologům, speciálním a sociálním pedagogům, výchovným poradcům a metodikům prevence, kteří chtějí rozvíjet své kompetence v období, kdy se role poradenských pracovníků ve školách mění a posiluje.
Pomůže vám ukotvit se v novém systému, rozšířit repertoár metod a získat jistotu v poradenské praxi.
I pro učitele, kteří chtějí nabízet víc než výuku
Výcvik je otevřen i učitelům, kteří chtějí lépe rozumět dětem, komunikovat s nimi s respektem a nabídnout podporu tam, kde nejsou služby psychologů snadno dostupné.
Získané dovednosti jim pomohou pracovat se třídou citlivěji, podporovat žáky v náročných situacích a posilovat partnerské vztahy s rodiči i kolegy.
Učitel, který umí naslouchat, porozumět a poskytnout povzbuzení, může být pro dítě tím prvním člověkem, který mu pomůže znovu získat odvahu a důvěru.
Je otevřen i těm, kteří s poradenstvím začínají, pokud mají vysokoškolské vzdělání v oboru psychologie, pedagogiky nebo speciální pedagogiky.
🗓️ Zahájení: 13. dubna 2026
📍 Mansio, Brno, Technická 21
⏳ Rozsah: 250 hodin
💲 Cena: 70 400 Kč bez DPH (85 184 Kč vč. DPH), možnost rozložení do tří splátek
Zákon přináší nový rámec — ale kvalitní podpora vzniká až díky lidem, kteří mají kompetence, cit a schopnost spolupráce.
Náš výcvik vám dá jistotu, že budete schopni naplnit roli odborníka, který umí proměnit systémové změny v konkrétní dopad na děti i učitele.
Protože bez vztahu není změna.
A bez připravených odborníků nevznikne vztah, který děti skutečně podrží.
Další zajímavé články
Chcete s námi být více v kontaktu?
Přihlašte se k odběru našeho newsletteru, který vám přinese další inspiraci a upozorní vás na nové články na našem blogu: