EDUKATIVNÍ RODIČOVSKÁ TERAPIE

Někteří lidé se naučí, jak být dobrými rodiči, už ve své původní rodině. Další se to učí až jako dospělí, když začnou hledat cestu, jak být rodičem – jinak.

Výcvik je určen pro psychoterapeuty, psychology a sociální pracovníky, kteří spolupracují s rodiči a dalšími pečujícími osobami. 

Dozvíte se, jak porozumět fungování rodinného systému, potřebám rodičů i dětí, jak mapovat rodičovská přesvědčení a prohlubovat náhled rodičů. Řekneme si, jak výchovný styl rodičů ovlivňuje životní styl dětí a jaké – často nezamýšlené – důsledky může výchovný styl mít. Naučíte se, jak provázet rodiče a pečovatele procesem změny jejich postojů a přesvědčení a podporovat je ke změně výchovného přístupu. Získáte také metodiku pro porozumění problémovému chování dětí, jejich cílům a potřebám, která nabízí i způsoby, jak mohou rodiče reagovat jinak – namísto konfliktu a nespokojenosti prohlubovat spolupráci a zažívat pocit sounáležitosti. Nabídneme vám i postupy a nástroje, které rodiče zkompetentňují, podporují v jejich roli, pomáhají jim zažívat úspěch a vytrvat na cestě ke změně. 

Kromě teoretického základu vás na výcviku čeká sebezkušenost, metodika práce s rodiči a kazuistiky. 

TÉMATA:

ŽIVOTNÍ STYL JAKO JEDINEČNÝ VZOREC myšlení, prožívání a jednání. Pojem vyjadřuje princip celosti lidské osobnosti a lze jej definovat jako základní přesvědčení, předpoklady, hodnoty a očekávání, které si jedinec vytváří o sobě, druhých a životě. 

RANÁ VZPOMÍNKA jako prostředek analýzy životního stylu. Vzpomínka je jako projekční plátno, obsahuje symboly a metafory a nabízí nám významné informace o životním stylu. Nese v sobě zprávu o tom, jak člověk vnímá svět, lidi v něm, sebe, svoje možnosti. 

RODINNÁ KONSTELACE. Jaké místo zaujímá dítě v rodinném systému, jaké má dítě vztahy s rodiči, prarodiči, sourozenci a dalšími členy rodiny, jaké jsou v rodině aliance a koalice, jak dítě přijímá rodinné hodnoty atp. 

RODIČOVSKÁ PŘESVĚDČENÍ. Přesvědčení rodiče pramení z jeho vlastní rané zkušenosti. Mnohá z našich přesvědčení vytvářejí tendence v chování, které jsou neefektivní a pro změnu rodičovského chování je nezbytné jim porozumět. 

VÝCHOVNÉ STYLY V RODINĚ a jejich důsledky pro vývoj dítěte a vztahy v rodině. Jak podpořit rodiče, aby nahradili „toxické“ výchovné styly – přílišný tlak, rozmazlování a odmítání – demokratickým  výchovným stylem. 

ŽIVOTNÍ ÚKOLY v kontextu rodičovství a výchovy. Cílem výchovy je připravovat děti na plnění životních úkolů spojených s péčí o sebe a o druhé, se schopností vycházet s ostatními a schopností rozvíjet zdravou intimitu.

PROBLÉMOVÉ CHOVÁNÍ DĚTÍ V RODINĚ. Čtyři cíle problémového chování dětí, způsoby identifikace cíle problémového chování dětí (diagnosticko-intervenční rozhovor) a strategie jeho zvládání (intervence, prevence, podpora).

DODÁVÁNÍ ODVAHY V RODINĚ. Podpora pocitu sounáležitosti v rodině, role rodiče při budování sebedůvěry dítěte a rozvíjení jeho vnitřní motivace, rodičovské postoje a chování zbavující odvahy; principy dodávání odvahy, jazyk podpory.

NAUČÍTE SE:

  • Porozumět potřebám rodičů a dětí v rodině.

  • Mapovat zkušenost z dětství a využívat ji k porozumění osobnostnímu nastavení klientů a z toho vyplývajícím rodičovským přesvědčením a používaným výchovným postupům.

  • Používat metody a techniky individuální psychologie pro provázení klientů tématy spojenými s rodičovstvím.  

  • Prohlubovat náhled rodiče či pečující osoby na rodičovské postoje a z nich vyplývající kvalitu rodičovské péče.
  • Strategicky provázet rodiče a pečující osoby procesem změny rodičovských přesvědčení a postojů.

  • Podporovat rodiče a pečující osoby ke změně způsobu výchovného přístupu k dětem v rodině.

  • Zprostředkovat rodičům porozumění motivům problémového chování dětí a učit je reagovat způsobem, který nabízí dětem vhodnější alternativu a učí je, jak naplňovat pocit sounáležitosti.

  • Používat komunikační postupy a nástroje provázení, které rodiče či pečující osoby zkompetentňují, podporují je v jejich roli a pomáhají jim zažít úspěch a vytrvat na cestě ke změně.

  • Pracovat s klienty na posílení pocitu sounáležitosti v rodině a podporovat rodičovství založené na demokratickém výchovném stylu.

  • Při provázení klientů aktivně využívat podporu a povzbuzení.

AKREDITACE: MPSV ČR: akreditace č. A2023/0063-SP. Akreditovaný název u MPSV ČR je: Edukativní rodičovská terapie - nástroj pro aktivizaci a sanaci rodiny.

CENA: výcviku pro jednoho účastníka je 13.200,- Kč bez DPH, 15.972,- Kč včetně 21% DPH.

DÉLKA: 48 hodin (6 výcvikových dní)

VÝCVIKEM VÁS PROVEDOU: PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D., Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.

TERMÍN VÝCVIKU:
Út–Pá: 5.–8. 8. + Út–St: 9.–10. 9. 2025 v Brně