EDUKATIVNÍ RODIČOVSKÁ TERAPIE – POKROČILÉ DOVEDNOSTI
Teorie a metodologie individuální psychologie I. – Základní dovednosti
Být dobrým terapeutem znamená kromě jiného mít jasno také v tom, co dělám a proč, kde teď s klientem jsem a kam mířím, a umět se opřít o své teoretické zázemí i kompetence.
Výcvik je určen psychologům, sociálním pracovníkům a dalším profesionálům pomáhajících profesí. Je druhou částí dlouhodobého psychoterapeutického výcviku, tvoří ale samostatný ucelený výcvik vhodný pro všechny, kteří chtějí do hloubky poznat teorii individuální psychologie a metody a techniky, které používá.
Ve výcviku získáte teoretické zázemí individuální psychologie a také čas a prostor pro trénink nových dovedností, konkrétních metod a technik, i prostor pro sdílení a spolupráci ve skupině. Budeme se věnovat klíčovým terapeutickým kompetencím: vytváření a budování terapeutického vztahu, vytváření psychoterapeutické strategie, psychologický vhled a diagnostika, využití konkrétních psychoterapeutických metod a technik i rozvíjení profesionálního přístupu k profesi psychoterapeuta.
Ve skupině projdeme společně sebezkušeností, poskytneme dostatečnou oporu v teorii, čas pro nácvik a prohlubování poznatků a jejich propojování s kontextem vašeho profesního působení. Cílem je porozumění metodě individuální psychologie a její používání v různorodé praxi - individuální i skupinové práci s klienty, kteří mohou i nemusí mít rodičovskou zkušenost. Projdeme všechny fáze psychoterapeutického procesu - naučíte se vést proces práce s klientem od navázání kontaktu přes porozumění přesvědčením, které neumožňují změnu, k jejich reinterpretaci a realizaci postupných kroků ke změně. Postup výuky v tomto modulu kopíruje předpokládaný́ průběh terapie. Nejdříve získáte kompetence potřebné pro vytváření terapeutického vztahu, potom se budeme věnovat exploraci a vhledu, rozvíjet schopnosti směřovat terapeutický proces do fáze změny a jejího zabudování do aktivně využívaných postupů v klientově životě. Naučíte se používat základní metody a techniky individuální psychologie pro práci s jednotlivcem, párem či skupinou.
Během výcviku podporujeme tvůrčí a kooperativní přístup, povzbuzujeme k aktivitě v rámci setkání celé skupiny i v menších intervizních skupinách. Trénink je veden na setkáních formou demonstrací na otevřeném fóru, nácviku v menších skupinách a v mezidobí v intervizních skupinách.
JAK BUDEME PRACOVAT?
- SEBEZKUŠENOST: Cíl poznat sebe a svůj životní styl. Naučit se reflektovat, jak životní styl terapeuta intervenuje do terapeutického procesu. Možnost zažít terapii na vlastní kůži – všechny metody a techniky, které se budeme učit, si vyzkoušíte.
- TEORIE: Stavíme na východiscích individuální (adlerovské) psychologie. Forma krátkých přednášek. Studium dostupné literatury.
- METODA: Proces terapie – nastavení, cíle, techniky. Konzultace na otevřeném fóru, nácvik v malých skupinách v rámci společného výcviku, práce v intervizních skupinách.
- TRÉNINK: Analýza videonahrávek – zpětná vazba, inspirace, možnosti. Modelové situace. Práce v triádě – klient, terapeut, pozorovatel.
TÉMATA:
FILOZOFICKÁ VÝCHODISKA A TEORIE INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE. Principy individuální psychologie a jejich využiti v edukativní rodičovské terapii. Holistický princip, teleologický princip, pocit sounáležitosti (sociální zájem), tvořivost a prosociální orientace člověka, životní styl a faktory podílející se na jeho utváření, životní úkoly.
TERAPEUTICKÝ VZTAH. Role terapeuta. Pocit sounáležitosti v terapeutickém procesu. Budování vztahu s klientem. Komunikační prostředky v terapeutickém procesu.
FÁZE TERAPEUTICKÉHO PROCESU. Zahájení terapie. Budování vztahu. Orientace a porozumění. Vhled (interpretace a konfrontace). Reorientace. Motivace ke změně. Možnosti změny. Podpora změny. Ukončení terapie. Vytváření terapeutické strategie.
METODY PRÁCE S KLIENTY:
- Rodinná konstelace - vliv na utváření osobnosti, osobnost člověka a jeho fungování v dospělosti. Systém vztahů v rodině. Způsoby analýzy rodinné konstelace, interpretace. Porozumění a vhled.
- Práce s ranou vzpomínkou - způsoby získávání RV, analýza aspektů životního stylu, interpretace.
- The Most Memorable Observation (MMO) – metoda pro odkrývání rodičovských přesvědčení vedoucích k preferovanému výchovnému stylu. Utváření rodičovských přesvědčení a výchovných postupů a jejich reformulace. Provázení rodiče od porozumění k reinterpretaci a změně.
- Dynamika problémového chování. Dreikursova teorie problémového chování - čtyři cíle problémového chování, interakční pojetí. Komplementarita chování rodiče a dítěte. Diagnosticko - intervenční interview. Úrovně zvládání nevhodného chování.
- Dodávání odvahy v terapeutickém procesu. Oslovování zdrojů a silných stránek klienta. Identifikace a reformulace přesvědčení, které berou odvahu. Jazyk dodávání odvahy.
- Životní úkoly. Technika pro diagnostiku životní spokojenosti a vytváření terapeutické strategie.
METODY A ZPŮSOBY PODPORY RODIČOVSTVÍ. Výchovné styly v rodině a jejich důsledky pro vývoj dítěte a vztahy v rodině. Rodičovská přesvědčení - subjektivní přesvědčení ovlivňující rodičovské postoje a chování, techniky umožňující porozumět rodičovským přesvědčením a podpořit jejich proměnu. Podpora rodičovství založeném na demokratickém výchovném stylu.
UKÁZKY KONZULTACÍ A VEDENÍ ROZHOVORŮ. Ukázky práce s klientem prostřednictvím tzv. demonstrací na otevřené scéně (Open forum consultation) s využitím osobního materiálu účastníků. Sdílení skupinové zkušenosti, dotazy k jednotlivým demonstracím.
PRAKTICKÝ NÁCVIK. Práce s osobním materiálem účastníků pod supervizí lektorů, vedení rozhovorů, konzultací (účastnická skupina bude rozdělená na menší pracovní skupiny s cílem vytvořit intenzivní pracovní atmosféru a bezpečný prostor pro sdílení). Práce s kazuistikami.
METODICKÁ PODPORA A SUPERVIZE. Individuální supervize případů – práce v malých skupinách. Metodická podpora s edukativními vstupy k řešeným tématům a proběhlým rozhovorům.
NAUČÍTE SE:
- pracovat s klienty v partnerském a respektujícím nastavení a podporovat spolupráci,
- používat metody individuální psychologie při provázení klientů v individuálních a rodinných konzultacích,
- vést skupinová setkání určená pro edukaci, sebepoznání a rozvoj rodičovských kompetencí,
- prohlubovat reflexi a náhled klientů na chování, které nepodporuje sounáležitost ve vztazích,
- analyzovat aspekty životního stylu při práci s různým podnětovým materiálem (raná vzpomínka, rodinná konstelace),
- pracovat se zdroji a silnými stránkami klienta a využívat je k reorientaci a změně,
- zprostředkovat rodičům porozumění pro motivy nevhodného chování dětí a učit je reagovat způsobem, který nabízí dětem vhodnější alternativu chování.
EDUKATIVNÍ RODIČOVSKOU TERAPII UPLATNÍTE:
- v psychoterapii a provázení klientů v různých životních situacích,
- v individuální i skupinové psychoterapii,
- pro vedení rozvojové rodičovské skupiny,
- v oblasti náhradní rodinné péče (vzdělávání pěstounů, příprava náhradních rodičů, jejich provázení atd.),
- při řešení výchovných problémů dětí,
- pro sanaci a aktivizaci rodiny,
- pro rozvádějící se rodiče, kteří chtějí zmírnit dopady rozvodové situace v rodině na fungování dětí,
- ve výchovném poradenství, při preventivní práci a školním poradenství.
KRITÉRIA PRO VSTUP DO VÝCVIKU:
- Ukončené VŠ vzdělání v oboru psychologie, sociální práce, speciální pedagogiky a příbuzných oborů.
- Praxe v uvedených oblastech a aktivní vedení klientů. Prostor je i pro ty, kteří s vedením klientů začínají. Dostanete strukturu jak začít a podporu při vedení vašich prvních klientů v terapii.
POŽADAVKY NA UKONČENÍ VÝCVIKU:
- 90% účast na výcviku,
- případová studie v rozsahu 20 normostran, která prokáže schopnost pracovat s klientem v kontextu individuální psychologie,
- videonahrávka přímé práce s klientem,
- práce v intervizních skupinách mezi jednotlivými setkáními, kde budou účastníci v malých skupinách pracovat na zadáních a nácvicích souvisejících s prací v jednotlivých vzdělávacích blocích,
- vedení deníku pro profesní i osobní rozvoj.
AKREDITACE: MŠMT ČR pod č.j.: MŠMT-28260/2021-2-874 (od roku 2025 bez akreditace), MPSV ČR: akreditace č. A2021/0751-SP. Akreditovaný název u MŠMT ČR je: Edukativní rodičovská terapie - pokročilé dovednosti. Akreditovaný název u MPSV ČR je: Sociální práce s rodinou: metody pro sanaci, aktivizaci a podporu.
Tento výcvik je pod názvem Teorie a metodologie individuální psychologie I. – Základní dovednosti rovněž akreditován jako jeden ze tří modulů Komplexního psychoterapeutického výcviku Perspektivou individuální psychologie u České asociace pro psychoterapii ČAP.
CENA výcviku pro jednoho účastníka je 54 500,- Kč bez DPH, 65 945,- Kč včetně 21% DPH s možností platby ve třech splátkách.
DÉLKA: 250 hodin (10 výcvikových setkání)
MÍSTO KONÁNÍ: Brno
VÝCVIKEM VÁS PROVEDOU: PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D., Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.
TERMÍNY 7. BĚHU VÝCVIKU V BRNĚ:
1. setkání: 9. 10. - 12. 10. 2023
2. setkání: 5. 12. - 7. 12. 2023
3. setkání: 23. 1. - 25. 1. 2024
4. setkání: 12. 3. - 14. 3. 2024
5. setkání: 23. 4. - 25. 4. 2024
6. setkání: 11. 6. - 13. 6. 2024
7. setkání: 30. 7. - 1. 8. 2024
8. setkání: 24. 9 .- 26. 9. 2024
9. setkání: 19. 11. - 21. 11. 2024
10. setkání: 14. 1. - 16. 1. 2025
TERMÍNY 8. BĚHU VÝCVIKU V BRNĚ:
1. setkání: 11. 3. - 14. 3. 2025
2. setkání: 5. 5. - 7. 5. 2025
3. setkání: 24. 6. - 26. 6. 2025
4. setkání: 2. 9. - 4. 9. 2025
5. setkání: 21. 10. - 23. 10. 2025
6. setkání: 9. 12. - 11. 12. 2025
7. setkání: 3. 2. -5. 2. 2026
8. setkání: 7. 4. - 9. 4. 2026
9. setkání: 2. 6. - 4. 6. 2026
10. setkání: 28. 7. - 30. 7. 2026
ZAHÁJENÍ 8. BĚHU VÝCVIKU: 11.3.2025 v Brně